ניוזלטר אפריל 23
top of page
  • תמונת הסופר/תהורים למען האקלים

ניוזלטר אפריל 23

חג אביב שמח!


לרגל חג הפסח, הורים למען האקלים מאחלים לכם חג אביב שמח! הפרחים פורחים, העצים מלבלבים ופורחים, ובינות הפרחים מזמזמות הדבורים. צריך רק לעצור לרגע משגרת החיים ולהסב מבט לטבע, אפילו בעיר הסואנת. הטבע המתחדש מחדש את כוחנו במאבק למען האקלים והסביבה.

פסח הוא גם חג החרות, לזכר בני ישראל שיצאו משעבוד לחרות. עלון זה גם עומד בסימן חרות וזכויות: המאבק נגד המהפיכה המשפטית ובעד הדמוקרטיה, בעד חירות שוויון ואחווה; אמנת חיות הבר, הנאבקת למען זכויותיהן; מצעד כדור הארץ הטבעוני שנאבק למען האקלים ולמען זכויות חיות המשק.

תמונה: בוהיניה מגוונת פורחת בוורוד ובלבן, פארק הירקון תל אביב


 


"גוש ירוק" בקפלן ובמוקדי הפגנה נוספים


ארגוני סביבה ובריאות הציבור מקימים את הגוש הירוק - מטה ארגוני הסביבה להצלת הדמוקרטיה, הסביבה ובריאות הציבור

במחאה נגד המהפכה המשפטית, חלקים בטיוטת חוק ההסדרים וחוק התשתיות הלאומיות ושורת מהלכים הדורסים את הדמוקרטיה, הסביבה ובריאות הציבור. את המטה הקימו הארגונים: צלול, שומרי הבית, מגמה ירוקה, הורים למען האקלים, איגוד רופאי בריאות הציבור וגרינפיס. אנו קוראים לציבור הרחב, לפעילי סביבה ולקבוצות מקומיות להצטרף ל"גושים ירוקים" בהפגנות במוצ״ש בקפלן ובמוקדים נוספים ברחבי הארץ - בינתיים הוקמו גושים ירוקים בקיסריה, באר שבע, חיפה ואפרת.


המהפכה המשפטית, לצד צעדי מדיניות נוספים בהם נוקטת הממשלה וחלקים בחוק ההסדרים ובחוק התשתיות המכילים אלמנטים שמפקירים לחלוטין את בריאות הציבור ואת הסביבה, יאפשרו את דריסתם של שיקולים חברתיים, סביבתיים ובריאותיים, אל מול תכתיבי האוצר והתעשייה המזהמת- חשיפה לרעש, לזיהום אוויר, להשלכות ההתחממות העולמית ולסיכון הים והסביבה החופית. ברור שבלי דמוקרטיה אין סביבה בריאה ושהמהפכה המשפטית תפגע לא רק בחירות שלנו, אלא גם בסביבה ובבריאות שלנו ושל הדורות הבאים שיחיו כאן.

עלון הזמנה להפגנות הגוש הירוק מלפני שבועיים


 


אמנת חיות הבר

המדינה בסערה ומחלוקת, אבל יש עדיין דברים רבים שמשותפים לכולנו. למשל, כולנו תלויים במערכות האקולוגיות לקיומנו, כולנו תלויים בטבע משגשג. אז תשמעו משהו מרגש שקורה מתחת לפני השטח כמעט בלי פרסום ומחזק את תחושת התקוה:

הקואליציה למען חיות הבר - קואליציה רחבה של כ-20 ארגונים ובינהם תנועת הורים למען האקלים - השיקה את "אמנת חיות הבר". כמו שעזריה אלון לימד אותנו בשנות ה 70 לא לקטוף פרחים מוגנים: ("צא לנוף אך אל תקטוף") הגיע הזמן לפעול גם להגנה על חיות הבר! אנחנו רוצים להזמין אתכן ואתכם להיות חלק מזה, אם בחתימה או בהצטרפות לקבוצת הוואטאפ.


לחתימה על אמנת חיות הבר או להצטרפות כשגרירים / ארגונים - https://lp.vp4.me/xagh

להצטרפות לקבוצת וואטסאפ "הורים למען חיות הבר" - https://chat.whatsapp.com/Ej3H3CDCWAF1Gb00bApPeF

הקלטת אירוע השקת אמנת חיות הבר, מוזמנים לצפות ולהפיץ! - https://www.youtube.com/watch?v=IwHQHh68hHk


בואו נשמור על חיות הבר - לפני שיהיה מאוחר!

תמונת מסך מתוך אירוע השקת אמנת חיות הבר הישראלית 2.3.23


 


מצעד יום כדור הארץ הטבעוני 21.4.23

יום שישי 21.4 יתקיים מצעד יום כדור הארץ הטבעוני ב-10:00 משד' רוטשילד עד כיכר הבימה - לקראת המצעד יתפרסם לו"ז מדויק. יום כדור הארץ מציין את המאבק למען הסביבה והאקלים. השנה המצעד בסימן טבעונות, חלק משורת מצעדים שיתקיימו ברחבי העולם. חקלאות בעלי חיים היא אחת התעשיות ההרסניות והמזיקות ביותר בכדור הארץ. מחקרים רבים שפורסמו מראים שייצור וצריכה של בשר ומוצרי חלב הם הכוח המניע מאחורי המשבר האקולוגי הקטלני שלנו. עלינו לפעול כעת כדי להבטיח את הישרדותם של המין שלנו ושל כל אלה שמאכלסים את הפלנטה הזו. היו חלק מיום פעולה היסטורי עם ערים בכל רחבי העולם כאשר אנו דורשים ביחד שינוי פרדיגמה טבעונית חברתית המנרמל אי אלימות, קיימות ושחרור קולקטיבי עבור כל בני האדמה באמצעות פיתוח מיידי ומעבר למזון טבעוני.

קישור לאיוונט בפייסבוק - https://fb.me/e/2zEyZhvpI

קישור לאתר מצעד יום כדור הארץ הטבעוני העולמי - https://www.veganearthdaymarch.org


 

פינת פרגון לפעילי סביבה - סיניה זילברמן


בפינה הזאת אנו מפרגנים לחברי הורים למען האקלים שבמקביל יוזמים פעילות משלהם למען הסביבה. סיניה זילברמן היא יוזמת "ספסל נתינה" והיתה שותפה בצוות אסטרטגיה של הורים למען האקלים. הנה דבריה:

איזה כיף ואיזה הזדמנות נהדרת להציג את המיזם "ספסל נתינה" בפניכם "הורים למען אקלים". אני פוגשת את חלקכם ליד הספסלים שלנו ברחבי הארץ, ויודעת שאתם מחויבים ומגויסים למען כדור הארץ ולהקטנת הצריכה שהם ערכי היסוד של המיזם שלנו "ספסל נתינה". אז הנה כמה דברים על המיזם, על הצוות, ועלי.

מיזם ספסל הנתינה הוקם במטרה לאפשר לחברי הקהילה לתת ולקבל פריטים טובים שהם אינם צריכים עוד, ויכולים לשמש חברי קהילה אחרים. המטרה היא לחיות חיים מקיימים יותר:

· להקטין צריכה,

· למזער שימוש במשאבי הטבע,

· להגדיל שימוש חוזר,

· לשמור על כדור הארץ

· ולעודד שיתוף בקהילה.

המיזם מונה כיום כ-90 נקודות נתינה הכוללות: ספסלי נתינה, ארונות נתינה ובתי נתינה והוא נוכח ברחובות הערים, בישובים הקהילתיים, בגנים ציבוריים, ובמוסדות חינוך. בהפעלת המיזם בנקודות השונות תומכים מאות מתנדבים, ואלפי תושבים מחליפים בו פריטים באופן יום-יומי. אנו מעריכים שקצב החלפת הפריטים השנתי ברחבי הארץ עומד כיום על כמיליון פריטים בשנה.

קצת עלי: שמי סיניה וחזרתי לארץ להתגורר במרכז תל אביב לאחר שהות ארוכת שנים בשוויץ בה ערכי הקיימות והמחזור מקודשים. עם סלסלה כחולה ראשונה, שלט ירוק קטן, והחפצים שאימי השאירה אחרי מותה, הקמתי את ספסל הנתינה הראשון בהדסה 9 תל אביב (לפני כ 5 שנים). אני בוגרת תואר ראשון במדעי ההתנהגות, תואר שני בלימודי עבודה ותואר נוסף באדריכלות פנים. בעברי, בישראל הייתי סמנכ"לית משאבי אנוש במספר ארגונים גדולים, ובאירופה עבדתי כאדריכלית פנים והתמחיתי בעיצוב חללי עבודה בדגש על קיימות, והיום אני גם מעצבת את נקודות הנתינה.

אני יזמתי והנעתי את התהליך אבל האנרגיה והמנוע של המיזם הם מאות של מתנדבים הפועלים כיום ברחבי כל הארץ, יוזמים ומקדמים את הקמת נקודות הנתינה בקהילה שלהם, ומתפעלים אותה, ברמה יום-יומית. המתנדבים המדהימים שלנו עובדים ימים כלילות בתפעול נקודות הנתינה ובהפצת ערכי הנתינה והקיימות בקהילות השונות ובמוסדות החינוך והם עמוד השידרה של המיזם המשותף שלנו. באמצעות נוכחות בולטת ואטרקטיבית במרחב הציבורי, יצרנו חשיפה לנושא הקיימות והשימוש החוזר אצל מאות אלפי אנשים, חלקם משתמשים כבר כעת, וחלקם אנו מקווים שישתמשו בעתיד. אנחנו מנסים לייצר חווית "קנייה" חדשה דרך נקודות הנתינה בלב המרחב העירוני. הנקודות מעוצבות כחנויות קטנות וחינמיות, והן משמשות גם כנקודת מפגש שהיא חווייתית וקהילתית. לשמחתי הצלחנו לחבר אלינו עיריות, בתי ספר, גנים, תושבים וגם בני נוער וילדים.


יש לא מעט אתגרים וקשיים איתם אנו מתמודדים. אנו פועלים במרחב העירוני וזקוקים לשיתוף הפעולה ותאום עם מחלקות איכות הסביבה, קהילה, שפ"ע ומוסדות החינוך בעיריות השונות. האתגר דורש התמדה, כושר שכנוע ועבודת צוות. הצורך לסדר, למיין ולעצב את נקודת הנתינה מסביב לשעון הוא אתגר תפעולי משמעותי, אשר דורש מסירות של המתנדבים ושעות עבודה רבות. החזון שלנו הוא להמשיך ולסחוף רשויות מוניציפליות ומוסדות חינוך בכל הארץ, כך שיתמכו ויסייעו להציב ולתפעל נקי נתינה במרחב הציבורי ויאפשרו למאות אלפים של תושבים :

· לצרוך פחות

· לקנות פחות

· לזרוק פחות

· ולבצע יותר "שימוש חוזר" בתוך הקהילה.

אני יודעת שבציבור ההורים למען אקלים יש מחנכים רבים במוסדות חינוך, והורים רבים הפעילים במוסדות אילו. אני רוצה להשתמש בהזדמנות הנהדרת שנתתם לי ולנסות ולגייס אתכם להקמת: ספסל / ארון / בית נתינה במרחב החינוכי בהם אתם פועלים או בסביבת המגורים הקהילתית שלכם.

לדעת לתת ולקבל בכבוד ובאהבה, למען הקהילה ולמען כדור הארץ

חג שמח 🥂

סיניה


להצטרפות למיזם - https://www.safsal-nettina.co.il/landing

קהילת ספסל נתינה בפייסבוק - https://bit.ly/2OHPWK2

תמונה: מתנדבי "ספסל נתינה" ליד ארון הנתינה בגינת דבורה בארון ת"א


 


ביקורת ספרות: קיימות מבראשית - יונתן אייקנבאום

אנחנו פותחים בפינה חדשה של ביקורת ספרי סביבה. חונך את הפינה הספר "קיימות מבראשית" של יונתן אייקנבאום בהוצאת פרדס. ד"ר יונתן אייקנבאום הוא מנכ"ל גרינפיס ישראל והוא גם דתי - קצת יוצא דופן בין פעילי הסביבה. הספר דן האם היהדות יכולה להיות סביבתית? והתשובה כמובן חיובית. התיזה העיקרית של הספר היא שיש שני טיפוסי אדם, אדם הקניין והתועלת שמגולם ע"י קין ואדם הקיום והערבות שמגולם ע"י הבל, אך אין אלה אנשים שונים, אלא שני צדדים באופן הקיום של כל אחד מאיתנו. בתקופתנו המטוטלת נעה לעבר האדם התועלתני תוך הרס הסביבה וכדור הארץ. הספר דן בפסוקים מהתורה ובפרשנויות להם והולך ומפתח את שני טיפוסי האדם, אדם הקניין מול האדם הקיומי.

מעניין במיוחד הפירוש לשני סיפורי בריאת האדם בספר בראשית. בפרק א' נכתב וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים, נַעֲשֶׂה אָדָם בְּצַלְמֵנוּ כִּדְמוּתֵנוּ; וְיִרְדּוּ בִדְגַת הַיָּם וּבְעוֹף הַשָּׁמַיִם, וּבַבְּהֵמָה וּבְכָל-הָאָרֶץ ואילו בפרק ב' נכתב וַיִּיצֶר יְהוָה אֱלֹהִים אֶת-הָאָדָם, עָפָר מִן-הָאֲדָמָה, וַיִּפַּח בְּאַפָּיו, נִשְׁמַת חַיִּים ... וַיִּקַּח יְהוָה אֱלֹהִים, אֶת-הָאָדָם; וַיַּנִּחֵהוּ בְגַן-עֵדֶן, לְעָבְדָהּ וּלְשָׁמְרָהּ. האדם התועלתני השכלתני, בצלם אלוהים, רודה בחיות; האדם הקיומי, שנולד מעפר, מעבד ומשמר את גן העדן.

הספר גם מתקשר למצעד כדור הארץ הטבעוני המפורסם בעלון הזה. הספר מסביר שלפי הפרשנות המקובלת בני האדם הראשונים היו צמחונים (גם הבל היה צמחוני וגידל את צאנו לצמר ולחלב), ורק בעקבות נח והמבול החלה האנושות לאכול בשר. זאת אולי דרגה רוחנית נעלה יותר להיות צמחוני.

אנו ממליצים על הספר, המשלב יהדות וקיימות, וחשוב במיוחד לנו כפעילים בחברה הישראלית בה ליהדות יש משקל רב.

אתם מוזמנים לשלוח ביקורת על ספר סביבתי בעברית עבור העלון הבא ל- yonykozo@gmail.com



להתראות בפעם הבאה!

61 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page