סוף מעשה בהיערכות תחילה
top of page
  • תמונת הסופר/תהורים למען האקלים

סוף מעשה בהיערכות תחילה

עודכן: 3 במאי 2021

כתבה: אולגה ארשבסקי פרל

Photo: Davide Guglielmo, FreeImages

אם יש משהו שלמדתי מאז שהפכתי לאמא זה את משמעות הפתגם "סוף מעשה במחשבה תחילה". ולא סתם למדתי אלא באמת הפנמתי, ולפחות רוב הזמן אני משתדלת גם ליישם. אחרי שהתאוששתי מערפול החושים של הלידה התחילה לחלחל ההבנה, שאם אני לא אתארגן על עצמי בזמן, לא אצליח לנהל סדר יום נורמלי או לצאת מהבית.

ככל שהילדים גדלו ההבנה הזו רק התחזקה. כל אמא עסוקה יודעת, שאם היא לא תתכנן איך מוציאים את הילדים מהבית באוגוסט - היא תישאר ימים שלמים בבית עם ילדים שמטפסים על הקירות (והעצבים) ומריבות אינסופיות על זמן מסך.

והנה לכם עוד פתגם, הפעם מבית מדרשם של הוריי: "אדם מוכשר יצליח למצוא את דרכו מתוך מצב שאדם חכם לא היה נכנס אליו מלכתחילה". תכנון קדימה חשוב גם בדברים גדולים יותר, שתוצאותיהם מצויות בנקודת זמן רחוקה יותר, כמו לפתוח לילדים קרן חיסכון או לחנך אותם לשמור על עצמם כשהם הופכים לעצמאיים יותר.

היות שרוב המנהיגים שלנו גם הם הורים, הייתי מצפה שהם ידעו ליישם את הלקח החשוב הזה, במיוחד אל מול איום כה חמור וצפוי כמו משבר האקלים. אבל השבוע, כשנכחתי בדיון בוועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת כנציגת "הורים למען האקלים" בנושא "היערכות לשינויי אקלים קיצוניים ברמה המקומית והלאומית", גיליתי שלא כך המצב.

אני מניחה שמעטים יופתעו מכך שמאמצי ההיערכות של ישראל להתמודדות עם איומי משבר האקלים שכנראה כבר לא ניתן למנוע (או בלשון המומחים "אדפטציה") לא קרובים ללהיות מספקים. נוכחות הח"כים הדלה בדיון העידה יותר מכל עד כמה נבחרי הציבור שלנו ממעטים לעסוק בתכנון והיערכות מסודרת למשברים צפויים מראש. ואז, כשהם מתממשים ותופסים אותנו לא מוכנים, נותר לנו רק להתגייס במתכונת חירום ל"כיבוי שריפות" (תרתי משמע). נקווה שהערבות ההדדית המפורסמת שכולם היללו בימי הקורונה הראשונים תעזור לנו גם אז.

ובהחלט שיש למה להיערך. אם לצטט את מה שכתבה יו"ר הוועדה ח"כ מיקי חיימוביץ בפייסבוק שלה: "ככל שהעולם מתחמם, כך אנו עדים לעלייה במקרי מצבי קיצון אקלימיים כמו שיטפונות כתוצאה מגשמים, שריפות, הצפות, עליית מפלס פני הים, רוחות עזות, מידבור שפוגע בחקלאות ובביטחון התזונתי ועלול להביא למחסור במים ובמזון... גם כאן בישראל אנו חווים החמרה בגלי החום, בבצורות, ורק בינואר האחרון אירעו מקרי הצפות חמורים בצפון מישור החוף ובגוש דן, שהביאו לאבדן טראגי של חיי אדם ולנזקים קשים לרכוש, לבעלי עסקים, למבנים ותשתיות."

הרבה יותר גרוע מלהתקע עם הילדים באוגוסט בלי משהו לעשות.

הדוברים בוועדה התחלקו בעיקר לשניים: אלה שהתריעו עד כמה המצב חמור הן מבחינת האתגרים והן מבחינת ההיערכות, ואלה שניסו להסביר ליו"ר הועדה מדוע הם לא עשו יותר עד כה אל מול דבריהם של הראשונים. החריג היחיד כאן היה נציג עיריית ת"א-יפו, שהציג תכנית מקיפה להתמודדות העיר עם האתגרים שצפויים.

היעדר תקציב

הגופים האמונים על ההיערכות למשבר האקלים סובלים מתת תקצוב. המנהלת הבין-משרדית להיערכות לשינויי אקלים, שהקמתה ארכה שנתיים מאז החלטת הממשלה בנושא בשנת 2018, מונהגת ע"י סמנכ"ל משאבי טבע במשרד להגנת הסביבה במשרה חלקית, בנוסף על משימותיו בתפקידו "הרגיל". בתקציב המועט שקיבלו, הפיקו חברי המנהלת המלצות לתהליכי עבודה שטרם יושמו.

ד"ר סיניה נתניהו, שהייתה המדענית הראשית של המשרד להגנת הסביבה בתקופת השר אלקין, ציינה בכעס שהוא לא קיבל את המלצתה לבקש תקציבים מהממשלה לבנות גוף ידע שיאפשר לנו להעריך באופן קונקרטי את הסכנות שצפויות למאגרי המים שלנו, את עוצמת הרוחות ואת הנזקים שהן צפויות לחולל ועוד. ולראייה - עיריית תל אביב יפו נאלצה להיעזר בגופים אקדמיים בחו"ל לצורך גיבוש תכנית ההיערכות הכי רצינית שכן נוצרה כאן (בהקשר זה חשוב לציין שגם עיריית כפ"ס נערכת באופן רציני למשבר האקלים אך משום מה נציגיה לא דיברו בוועדה).

היעדר תעדוף

במשרד האוצר אין הערכה כלכלית לנזקים ולצעדים הכלכליים הדרושים לצמצמם. המל"ל, (המטה לביטחון לאומי, גוף המטה של הממשלה בענייני חוץ וביטחון)​, שלח לדיון את האחראי על נושא החומרים המסוכנים, שעשה רושם שאינו מכיר לעומק את המשמעויות של מחסור במים ובצורות על חוסר היציבות הביטחונית באזורינו. כנראה שהם טרם ראו לנכון למנות בעל תפקיד שיעסוק בסכנות משבר האקלים עליהן מתריעים מומחים כבר עשורים. ואילו נציג רח"ל (רשות חירום לאומית, הגוף המתאם של כלל הארגונים המטפלים בעורף בשעת חירום) ציין שהם עוקבים אחר איומי משבר האקלים כבר זמן מה, אבל רק לאחרונה התחילו להכניס אותם לדוח ניהול הסיכונים שהם מגישים לממשלה כל 5 שנים, וזה הקרוב יוגש לממשלה בסוף 2020 או תחילת 2021.

איפה כל זה פוגש אותנו, כהורים?

אם אתם חושבים שלהיות תקועים בבית עם הילדים באוגוסט בימינו זה קשה, תארו לעצמכם איך הם יחוו את זה לכשיהיו יהיו הורים בעצמם - והטמפרטורה באוגוסט בחוץ תוכל להגיע ל50 מעלות. עכשיו אפשר לבקר בדובאי ולהרגיש איך זה...אני אישית מוותרת על התענוג.

אני וחבריי בקבוצת "הורים למען האקלים" עוסקים רבות בכיצד ניתן לגרום לכלל נציגי ציבור וגופי שלטון מלבד מיקי חיימוביץ' לקחת את משבר האקלים ברצינות ובדחיפות הנדרשת. הרושם שאני קיבלתי בעקבות הדיון הזה הוא שזה רחוק מלהיות המצב. נקודת אור אחת היא שלמחרת הדיון פורסמה תכנית של המשרדים להגנת הסביבה, האנרגיה והפנים להערכות לשינויי אקלים ברשויות המקומיות. מקווה שזה מעיד על שינוי מגמה.

יש דברים שכבר לא נוכל למנוע, אבל אם כך לפחות בואו נתכונן אליהם כמו שצריך. כי כמו שאומרים רבים: "הקורונה היא רק הפרומו למה שעומד לפתחנו", ואנחנו ממש לא ערוכים לאסונות והקשיים שעתידים לבוא. המנהיגים שלנו מוכרחים להפנים שחייבים להתעורר ולהתחיל להיערך.


36 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page